چقدر فضا در اختیار دارید
سایز اتاق شرکتی که قرار است مبلمان اداری در آن چیده شود، یک نکته مهم در انتخاب صحیح هر گونه آیتم و به ویژه مبلمان است. شاید فکر بدی نباشد که پلان کف را روی کاغذ به صورت دستیترسیم نمایید و بعد چیدمانهای مختلف مبلمان اداری را در آن امتحان کنید تا ببینید به چه طریقی میتوانید بهترین استفاده از فضا را داشته باشید. در طرح ریزی برای خرید مبلمان اداری در سایز مناسب نکاتی نظیر: عرض راه پلهها، متراژ راهروها، و عرض درب ورودی را نیز در نظر بگیرید. بسیاری از خانههاو شرکتهای نوساز دارای راهروهای عبوری کوچکی هستند، بنابراین بهتر است مبلمانی را تهیه کنید که به راحتی قابل حمل و نقل باشد. در مورد سایز مبلمان اداری هیچ موقع این مطلب را فراموش نکنید که ممکن است روزی بخواهید از خانه و یا شرکت فعلی خود اسباب کشی کنید.
بودجه خود را مشخص کنید
خریداران ابتدا یک بودجه مناسب در نظر میگیرند و با توجه به آن آیتم مورد نظر خود را انتخاب میکنند. ابتدا کل بودجه خود را تخمین بزنید و بعد ببینید که برای هر آیتم تا چه اندازه میتوانید هزینه کنید. شاید بخواهید برای خرید یک میز با کیفیت و مرغوب که قرار است برای چند سال از آن استفاده کنید هزینه بالاتری را پرداخت کنید و برای یک میز بازی کودک که به سرعت غیر قابل استفاده میشود، هزیه کمتری را در نظر گرفته باشید.
پس از در نظرگرفتن نیازها، موارد استفاده، میزان فضا، و بودجه نوبت به آن میرسد که نگاهی به چیدمان دکوراتورهای حرفه ای بیندازید تا ایدههای خوبی دستگیرتان شود. با نگاه کردن به مجلات مربوطه و خانههایی که توسط دکوراتورهای حرفه ای چیده شده اند، متوجه میشوید که چگونگی انتخاب مبلمان اداری برای هر اتاق به چه نحوی است.
چگونگی و انواع مبلمان اداری
دو نوع مبلمان اداری اصلی وجود دارد: مبلمان اداری روکش دار و مبلمان اداری موردی.
مبلمان اداری روکش دار به آن دسته از مبلمانی اطلاق میشود که در آن یک پوشش نرم برای نشستن وجود دارد و در صورت نیاز در آن فنر میگذارند تا قابلیت ارتجاعی آن افزایش پیدا کند و سپس آنرا روکش میکنند، مانند مبلهای نشیمن و کاناپهها که دارای بالشتک هستند. مبلمان اداری موردی هم به اسباب و اثاثیه ای اطلاق میشود که فاقد قسمت بالشتک دار هستند، مانند: میز، ویترین،کابینت و قفسه هر یک از این دو نوع مبلمان میتوانند از اجناس مختلفی ساخته شوند که عموماً انواع چوبی و غیر چوبی آن در بازارهای ایران موجود میباشند. عمده محصولات مبله از چوب سخت (چوب جنگلی) یا چوب نرم ساخته میشوند.چوب سخت به چوب درختانی نظیر: ماهون (ماهاگونی)، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس)، ساج، و پی کان و چوب نرم هم به چوب درختانی نظیر: کاج و صنوبر، ماموت (چوب سرخ)، و سدر اطلاق میشود. مبلمانی که از چوبهای نرم ساخته شده باشد به مراتب از چوبهای سخت ارزانتر است.
جنس بالشتکها و پارچه
جنس پارچههای رو مبلی، نوارهای دور دوزی، پدهای نشیمن، و فنرهای بکار رفته در مبلمان اداری متفاوت است و در عین حال تعیین کننده میزان راحتی و سفتی مبل است. به این منظور از فنرهای ساده کویل، فنرهای دو سر مخروطی کویل، فنرهای زیگ زاگ، و مارپیچی که به وسیله یک نخ یا مفتول سیمی یا گیره بهم متصل شده اند استفاده میشود.داخل آن هم با پارچه، پلی استر، و پلی اورتان پر میشود. معمولاً رنج استفاده از اورتان به دلیل دوام و مقاوت بالا، وزن کم، و برخورداری از خاصیت ضد بیدی بیش از سایر موارد مشابه است. هر چند کیفیت فومهای به کار گرفته شده با یکدیگر تفاوتهای بسیار زیادی دارد، بهترین آنها فومهای متراکمتر هستند که میزان اورتان موجود در آنها بالاست.برای روکش نیز از پارچههای مختلف طبیعی و مصنوعی استفاده میشود. در حین خرید باید دقت کنید که جنس پارچه چیست و طرز نگهداری آن چگونه است. جنس پارچه در ارتباط مستقیم با قیمت مبلمان اداری است و هر چه مرغوبتر باشد بالطبع قیمت مبلمان اداری هم افزایش پیدا میکند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کارخانههای تولید پارچه هیچ گاه پارچههای به کار رفته در مبلمان را جزء گارانتی خود به حساب نمیآورند.
قاب اصلی نشیمن
این بخش یکی از اصلیترین بخشهای مبلمان اداری است و در تعیین قیمت نقش اساسی دارد. قابها را اصولاً از جنس چوبهای سخت، و گاهی استیل و تختههای لمینت یا پلاستیک فشرده میسازند. البته شما قادر به رویت این بخش نیستید، به همین دلیل برای تست کردن به پد مبل فشار وارد کنید و ببینید که آیا قاب قابل حس کردن است یا خیر. اگر بتوانید قاب را حس کنید به این معناست که پس از مدت زمان کوتاهی باید آنرا دور بیندازید. همچنین یکبار روی آن بنشنید تا مطمئن شوید که پد بالشتک در همه جا یکسان است و پستی و بلندی ندارد.
مبلمان اداری
اگر قرار است روی میز از شیشه استفاده کنید، شیشه را روی آن قرار داده و مطمئن شوید که کاملاً صاف میایستد و میز توانایی کامل نگه داشتن آنرا دارد. پنلهای شیشه ای که مورد استفاده قرار میگیرند باید به اندازه کافی ضخیم باشند تا در حین استفاده روزمره نشکنند و لب پر نشوند.
پرداخت و مهذب کاری میز و ویترین نیز مهم هستند و نشانه ای از کیفیت بالای این محصولات میباشند. بهترین انواع آنها دارای مهذب کاری در قسمت بالایی، طرفین، و جلو و پشت محصول میباشند. دقت کنید که هیچ گونه شکاف و یا برآمدگی حبابی شکل روی بدنه میز و یا قفسههای مورد نظرتان وجود نداشته باشد و قسمتهای مختلف به خوبی بهم متصل شده باشند و تنها با چسب و میخ این کار انجام نشده باشد. صندلیها را از داخل میز بیرون بیاورید و هم میز و هم صندلی را امتحان کنید که لقی نداشته باشند. درب دراورها و کشوها نیز باید به آسانی بیرون آمده و بسته شود و به اندازه کافی در خود وسیله جای بدهد.
از کجا خرید کنیم
خریداران امروزی انتخابهای زیادی در پیش روی خود دارند و مراکز عرضه مبلمان اداری در چند سال اخیر بسیار گسترده شده اند. بهترین کار این است که سری به چند فروشگاه مختلف بزنید و نگاهی به کل محصولات آن بیندازید. زمان جستجو به کیفیت کالاهای ارائه شده، قیمت، و خدمات پس از فروش هم دقت کنید.
کی خرید کنیم
اگر از مدتی قبل برای خرید خود برنامه ریزی داشته باشید، میتوانید از تخفیفهای ویژه فصلی نیز بهرمند شوید. البته گاهی اوقات ممکن است آیتم مورد نظر شما آماده نباشد و بر طبق سفارش ساخته شود که این مدت زمان چیزی در حدود ۶ الی ۸ هفته به طول میانجامد.
گارانتی و مرجوعی
شرح گارانتی هر گونه اسباب و اثاثیه ای را که میخواهید بخرید به دقت بررسی کنید و ببیند سیاستهای شرکت به هنگام پس دادن کالا چگونه است.
فروشنده خود را بشناسید
یک مشتری خوب پیش از خرید فروشنده مورد نظر خود را به دقت شناسایی میکنند. از همسایهها و دوستان خود در مورد شرکت عرضه کننده مبلمان اداری سوال کنید و به خاطر داشته باشید که فروشنده خوب کسی است که تمامی سوالات شما را با دقت و صبر و حوصله به طور کامل پاسخ دهد و شما را اجبار به خرید آنی نکند. هدف فروشنده خوب جلب رضایت مشتری است و آنها دوست دارند که شما شرکتشان را به سایر دوستان و آشنایان دیگر خود نیز معرفی کنید.