طراحی دکوراسیون مطب یک پزشک در عین حال که کاری پیچیده و سخت به نظر می آید اما جذابیت خاص خود را دارد ، چرا که شما بعنوان یک طراح دکوراسیون اداری ، باید هم به گرمی و صمیمیت محیط برای القای حس امنیت در مطب و هم چنین شیک بودن فضا و نوع چیدمان برای ارتباط بهتر با بیماران و ایجاد یک تصویر مناسب از پزشکی حرفه ای و معتبر در ذهن بیماران توجه خاصی داشته باشید.

هر طراح دکوراسیونی که تا به حال تجربه اجرای پروژه در اتاق انتظار یک مطب را داشته ، قطعا می داند که اتاق انتظار ، یکی از استرس زا ترین محیط هاست . پس استفاده از لوازم و تجهیزاتی مثل آثار هنری زیبا ، عکس ها ، رنگ های آرامش بخش و مبلمان راحت و پارتیشن اداری جذاب در کاهش این احساس بسیار موثر است . اشیاء جذابی مثل آکواریوم و گیاهان سبز می تواند تا حدودی تسکین دهنده باشد و ذهن بیماران را از بیماری احتمالی شان منحرف کند .

حال اگر شما مسئول طراحی مطب پزشک شده اید ، ما چند راهنمایی فوق العاده برای شما داریم که ممکن است مورد استفاده تان قرار بگیرد.


شناخت مراجعه کنندگان :  قبل از آغاز برنامه ریزی برای نوع چیدمان ، درک روشنی از نوع خدمات پزشکی پیدا کنید . مثلا در مطب یک متخصص اطفال ، باید از اسباب بازی های با دوام ، نقاشی های رنگارنگ ، یک تلویزیون و کارتون های انیمیشن جذاب و وسایلی از این قبیل استفاده شود که با روحیات کودکان نزدیکی دارد.هم چنین باید بخشی از فضا را با پارتیشن های زیبا ، محفوظ کرد تا مادران بتوانند براحتی در مدت زمان های طولانی انتظار ، از کودکشان مراقبت کنند و حتی اگر مطب برای نوزادان است بخشی برای اینکه مادر بتواند به راحتی نوزادش را شیر دهد بسیار عالی است .

 


 
شناساندن هویت و شخصیت انسانی پزشک : یک ایده جالب و به روز برای چیدمان مطب پزشک ، استفاده از آثار هنری آفریده شده به دست پزشک یا سرگرمی ها و سلایق پزشک است . قرابتی که با این ترفند بین بیماران و پزشک بوجود می آید ، منحصر بفرد و بی نظیر است . مثلا اگر پزشک ، در مسابقات قایقرانی شرکت کرده ، از تصاویر این مسابقات ، ماکت های کشتی و ... در چیدمان استفاده کنید . یا اگر پزشک به پروش گل و گیاهان مثل ارکیده علاقه مند است ، از عکس ها و تصاویر این گل ها یا ارکیده های طبیعی بهره بگیرید تا بیماران در هنگام انتظار ، از این تصاویر و جلوه ها لذت ببرند .


معرفی جنبه تخصصی پزشک : استفاده از دیپلم ها و گواهی های قاب شده ، جوایز و سایر مدارک شناسایی و تحصیلی ، روشی قدرتمند برای جلب اعتماد و احترام بیماران است . این روش به بیمارن بخصوص زمانیکه اولین مراجعه را به مطب پزشک دارند ، اطمینان می دهد که انتخابی درست و شایسته داشته اند و می توانند این پزشک را بعنوان فردی قابل ، به سایرین هم معرفی کنند و این موضوع از لحاظ حرفه ای برای پزشکان بسیار بااهمیت می باشد.اینطور نیست ؟

 

آرامش مراجعه کنندگان : در انتخاب رنگ های مطب پزشک  بسیار محتاطانه عمل کنید و به ارتباط بین رنگ ها و تاثیر انها بر خلق و خوی افراد توجه کنید . از رنگها و طرح هایی استفاده کنید که حس آرامش را در افراد ایجاد نماید . به طور مثال ، تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که رنگ آبی روشن ، بخصوص زمانیکه بعنوان رنگ پایه و اصلی در یک فضا باشد ، حس آرامش را به فرد القا می کند ؛ چرا که فشار خون را کاهش می دهد و هم چنین تعداد تنفس و ضربان قلب را آرام تر می کند .


توجه به جزئیات :  گیاهان بی شک یکی از اجزای زیبا و بی نظیر در چیدمان دکوراسیون اتاق انتظار و مطب است . مطالعات علمی ثابت کرده اند که گیاهان می توانند حس ایمنی و نشاط و زندگی را بوجود بیاورند . سلامت و ظاهر زیبا و سبز و سرزنده گیاهان این پیام را به بیماران می رساند که پزشک شان به همه جزئیات اهمیت می دهد.

 

آسایش بیشتر : بهداشت و آسودگی را در طراحی دکوراسیون مطب پزشک فراموش نکنید . یک جالباسی برای آویزان کردن لوازم اضافی بیماران ، قرار دادن چند بسته دستمال بهداشتی ، آبسرد کن و دستگاه تهویه مطبوع از جمله لوازم ضروری در مطب است .هم چنین قرار دادن تعداد زیادی مجلات و کتاب های ارزشمند ، و دادن قدرت انتخاب به بیماران برای انتخاب نوع آن ، به کاهش استرس افراد در هنگام انتظار بسیار موثر می باشد . هم چنین موضوع انتخاب نوع کفپوش های یک مرکز پزشکی هم در درجه اهمیت بالایی قرار دارد . چرا که این محل ، برای رشد انواع قارچ های ناشی از انواع بیماران مستعد است ، بناربراین با دقت انتخاب کنید.