راهنمای چیدمان قفسه‌ و کمد اداری

بی تردید تصور همه ما از دفاتر کاری، محیطی متشکل از تعدادی میز اداری و صندلی اداری در کنار میز مدیریت و صندلی مدیریت است. ولی این لوازم، فقط نیازهای اولیه برای شروع کار در دفاتر اداری هستند. دفاتر اداری که امروزه طراحی و دکوراسیون داخلی آنها اهمیت خاصی پیدا کرده‌اند، تنها با داشتن هم‌چین لوازمی شکل نمی‌گیرد. لازمه زیبایی بخشیدن به دفاتر اداری که رابطه مستقیمی در تعاملات بین افراد خواهند داشت، همگی به توجه و استفاده از تزیینات و لوازم اداری برمی‌گردند. اما چیدمان این لوازم بدون درنظرداشتن فضا و باکس‌های مناسب، حتماً بی‌نظمی بسیاری را در دفاتر اداری ایجاد می‌کند! پس چه باید کرد؟! در ادامه همراه مجموعه مبلمان اداری یکتا باشید.

راه حل آن این است تا در چیدمان محل کار خود از شلف اداری و قفسه‌های اداری استفاده کنیز. پس تا انتهای مقاله همراه تیم تحریریه مبلمان اداری یکتا باشید تا در اولین گام با کاربرد اصلی طراحی قفسه‌های اداری و سپس ترفندهای لازم برای چیدمان درست آنها دست یابید.

 

  

قفسه اداری و یا شلف اداری چیست؟

استفاده از لوازم تزئینی، کتاب‌ها، گل و گلدان‌ها تنها لوازمی نیستند که مختص به جا گیری در محیط‌های خانگی باشند. اگر در محیط کاری خود وسایلی دارید که دوست دارید در معرض دید مراجعه‌کنندگان و سایر مشتریان قرار بدهید، می‌توانید از قفسه‌ها و شلف‌های اداری استفاده کنید. نوعی از لوازم اداری که با نصب بر روی دیوار و یا تعبیه در کنجی از اتاق کار، موقعیت بهتری را برای دیده شدن لوازم مرتبط با نوع فضا و کار فراهم می‌کند. قرار دادن کتاب‌هایی که مربوط به حوزه کاریتان و یا لوگوی شرکت و… از آن چیزهایی‌اند که در اولین برخورد مراجعه کنندگان، هم در جلب توجه و اطمینان خاطر آنها و هم از نظر زیبایی شناسی، بسیار به چشم می‌آیند. فقط باید با توجه به اجرای سبک انتخابی در دفتر کارتان و یاد گرفتن ترفندهای طراحان، همانند افراد حرفه‌ای، چیدمان و طراحی شلف اداری را انجام دهید.

کمد و کتابخانه اداریمشاهده کاتالوگ محصولات

به قفسه‌های یک کمد اداری یا شلف، دسترسی راحت ایجاد کنید

قرار دادن قفسه اداری، دیگر بخشی از ملزومات طراحی و دیزاین داخلی ادارات محسوب می‌شوند. پس حتی اگر فضای کاری‌تان به اندازه کافی بزرگ و وسیع نیست، همچنان جای فکر برای پیدا کردن مناسب‌ترین فضا برای قفسه وجود دارد. کافی است تا اندکی خلاقیت به خرج دهید و از قفسه‌های دیواری همانند طاقچه‌های قدیمی استفاده کنید. البته شما مختارید که از انواع مختلف مدل قفسه و شلف اداری که مورد پسندتان است در محیط اداری خود استفاده کنید. اما تا زمانی مجاز به استفاده از هر نوع قفسه اداری هستید که دسترسی راحت را برای کارمندان خود فراهم کنید. در غیر این صورت، استفاده از قفسه‌ها در دفتر اداری‌تان عملاً به‌صورت یک کار بیهوده و جزئی از لوازم غیر ضروری تلقی خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کتابخانه اداری

با توجه به نوع طراحی شلف فضای مناسب خود را انتخاب کنید!

از زمانی که دکوراسیون داخلی به امری رایج و متداول در مبلمان اداری و دفاتر کار تبدیل شده است، انواع مبلمان اداری نیز از میز و صندلی گرفته تا قفسه‌ها و اکسسوری‌های اداری هم در متنوع‌ترین شکل‌ها ساخته شده‌اند. شلف‌های اداری نیز که در مدل‌های متنوع کشو فایل اداری، کمد، قفسه‌های کنجی، قفسه‌های دیواری و… طراحی و سپس تولید می‌شوند، برای نزدیک‌تر کردن محیط اداری به چیدمانی زیبا، لازمه آن هستند که متناسب با فضای در نظر گرفته شده برای قرارگیری، انتخاب بشوند. به نوعی که اگر تنها در یک فضای کنجی در محیط کاری‌تان خواهان قرار دادن لوازمی جهت زیباتر شدن محیط می‌شوید، قفسه‌های کجی گزینه پیشنهادی می‌باشند.

کردنزامشاهده کاتالوگ محصولات

طراحی خاص خود را داشته باشید!

چیزی که محیط کاری شما را از دیگر دفاتر اداری متمایز می‌کند، انتخاب یک تم منحصر به فرد برای چیدمان و طراحی قفسه‌ها و لوازم موجود در آنها است. بدون تردید، نسبت به هر شکلی که مورد پسند شما است حتی به‌صورت ترکیبی، اما با فکر و خلاقیت، لوازم را در کنار هم قرار دهید. پیاده کردن ایده‌های خاص و منحصر به فرد باعث می‌شود که با ایجاد ظاهری کاملاً متفاوت، از لحاظ بصری به‌عنوان مرکز و نقطه جلب توجه مشتریان در محیط اداری شناخته شوید. بنابراین انتخاب قفسه اداری با طراحی خاص ولی در هماهنگی با دیگر لوازم و جای‌گیری اشیا با یک تم مشخص، راهکاری کاملاً مناسب برای چیدمان قفسه‌ها به حساب میاید.

دیوار پشت کمدها و قفسه‌ها طراحی داشته باشند!

 

معمولاً وقتی در دفاتر اداری، سطوح عمودی و یا دیواری را خالی از شئ و تجهیزات می‌یابید، اولین چیزی که برای آن منطقه به ذهن هرکسی می‌رسد، کارگزاری قفسه و یا شلف اداری در آنجا می‌باشد. این گزینه‌ی کاملاً مناسبی است تا زمانی که همه توجه و حواستان را بر روی انتخاب و چیدمان قفسه متمرکز نکنید. اگر بدانید که طراحی دیوار پشت شلف و قفسه چقدر می‌تواند در زیباتر به نظر رسیدن و جلب توجه افراد تأثیر بگذارد، هرگز نسبت به آن بی‌توجه نخواهید بود. رنگ آمیزی و استفاده از کاغذ دیواری‌هایی در هماهنگی با رنگ قفسه‌ها، از ابتدایی‌ترین موارد و ترفندهایی است که شما می‌توانید در چیدمان قفسه‌های خود به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: چگونه صندلی اداری راحت انتخاب کنیم؟

حواستان به شلوغی بیش از حد در طبقات باشد

هر چیزی که دم دستان رسید را درون قفسه‌های خود نگذارید. از آنجایی که معمولاً لوازم چیده شده در قفسه‌ها به طور کامل و واضح، به‌عنوان بخشی از دکور اتاق اداری کارگزاری می‌شوند، پس لازم است وسایل جذاب و زیبا و حتی کتاب‌هایی خاص و وسوسه انگیزی را در درون آنها قرار دهید. چیزی که در عین انتقال حس خوب به مراجعه کنندگان، آنان را از حضور در فضاهای اداری که امکان دارد ساعات طولانی‌ای را در آنجا بگذرانند، خسته نکند.

البته اگر بر اساس تم و سبک انتخابی خود، علاقه‌مند به چیدمان قفسه‌های اداری پر از لوازم و دکوری‌های مختلف هستید، این طراحی تا زمانی که بر اساس اصول و روش‌های درست پیش برود، زیبا است. اما اگر بدون هیچ فکر و تنها برای در معرض دید قرار دادن لوازم صورت بگیرد، مطمئن باشید از نگاه کاربران فضایی آشفته و نامناسب را ایجاد می‌کند.

میز کار گروهیمشاهده کاتالوگ محصولات

خلاقیت و تنوع در قرار دادن لوازم دکوری

منظور از تنوع این است که برای چیدمان شلف اداری خود، از لوازم و دکوری‌هایی با رنگ و بافت‌های مختلف در کنار هم استفاده کنید. اطمینان پیدا کردن از این موضوع که شلف شما از مجموعه‌ای از لوازم با بافت‌های مختلف و هماهنگ، در کنار هم قرار گرفته‌اند، چیدمان و طراحی مناسبی از قفسه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد.

وجود هرگونه یکنواختی در دفاتر کاری که خود به خود به علت حجم بالای کار در برخی مواقع خسته کننده می‌شود، هر گونه یکنواختی در چیدمان لوازم و بافت‌های به کار رفته مشابه یکدیگر نیز، بر این معضل و ایجاد محیطی کسل‌کننده می‌افزاید.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از کمد اداری

چیدمان ویترین کمد و کتابخانه اداری و شلف را با دقت انجام دهید

 

در مجموع، قفسه‌ها و شلف‌های اداری برای جای‌گیری انواع و اقسام لوازم، از کتاب‌ها و فایل‌های اداری گرفته تا لوازم تزئینی، گلدان‌های کوچک، اکسسوری‌های اداری و… فضایی مناسب را ایجاد می‌کنند که از این بین، شرط دستیابی به چیدمان ایده‌آل و زیبا آن است که همه این لوازم را به شکل هنرمندانه‌ای و با ارتفاع‌های مختلف در کنار هم قرار بدهید. تا هم به بهترین نحو در معرض دید قرار بگیرند و هم طراحی شیک و قابل پسند کاربران را نمایان سازند.